Praca w grupie – Jak skutecznie to robić?
Zajęcia na studiach to również praca w grupie. Polega ona na zrobieniu jakiegoś zadania (projektu) wspólnie z innymi osobami. Najczęściej są to osoby z Twojej grupy ćwiczeniowej lub projektowej. Czy jednak ktoś Cię wcześniej tego nauczył. Czy wiesz, jak pracować w grupie? Na ogół nie i tworzą się przez to niezłe zawirowania w relacjach.
Wiele razy pracowałem w grupie i mam dzięki temu pewne przemyślenia, które mogą być dla Ciebie na wagę złota. Dzięki nim nie popełnisz błędów i unikniesz wykluczenia. Podczas realizowania wspólnych projektów często dochodzi do niepotrzebnych spięć. Niektóre przeradzają się w konflikty tak duże, że dwie silne jednostki (osoby) z lubiących się wzajemnie, staja się śmiertelnymi wrogami. Serio może się tak zdarzyć podczas pracy w grupie. Podpowiem Ci, co najlepiej zrobić, żeby tego uniknąć i żeby praca w grupie sprawiała Ci przyjemność, zamiast być bolesnym przeżyciem.
Efektywna praca w grupie. Jak to zrobić?
1. Poznajcie swoje oczekiwania
Twoja pierwsza praca w grupie realizowana będzie najprawdopodobniej z osobami, które słabo znasz, albo nie znasz w ogóle. Dlatego na samym początku warto jest ustalić kilka spraw. Pierwszą rzeczą jest to, do jakiej oceny będziecie aspirować. Nie każdy ma ambicje na 5, a innym będzie zależało na uzyskaniu jak najwyższej oceny. Jedno i drugie jest ok. Może lepiej będzie zmienić grupę już na samym początku, gdy uznasz, że wszyscy pozostali członkowie mają inne oczekiwania. W przeciwnym razie, albo będziesz pracować za wszystkich, albo dostaniesz po głowie, że się nie starasz. Oczywiście nie muszę Ci chyba tłumaczyć, że jeżeli nie zależy Ci na wysokiej ocenie z projektu to i tak warto być z osobami, które do tego dążą? 😉
Praca w grupie obnaża również to, jak bardzo różni możemy być jako osoby, i jak różne mogą być nasze potrzeby. Jedni dobrze będą się czuli, jako zwykły członek grupy, za to inni koniecznie będę chcieli ją reprezentować. To też dobrze ustalić na początku pracy. Niezaspokojenie potrzeb, któregoś z członków Twojej grupy w tym aspekcie może okazać się bombą z opóźnionym zapłonem i być późniejszą przyczyną konfliktu.
2. Rola lidera
Grupa powinna mieć lidera. I niezależnie od tego czy nim zostaniesz czy nie to powinieneś zachowywać się jak lider. Wtedy atmosfera współpracy będzie przyjemniejsza, a Ty zyskasz szacunek i uznanie. Pytanie tylko, jak właściwie powinien zachowywać się lider? Oto klika rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę:
- wspieraj członków grupy słowem, gestem oraz czynem,
- buduj atmosferę otwartości, mówiąc o swoich potrzebach,
- chwal nawet małe postępy w pracy: Dobra robota, Świetna wiadomość, Fajnie, że…,
- używaj zwrotów motywujących: Damy radę, Dasz radę, Kto jak nie my, Jak dobrze, że Cię mamy, Jeszcze tylko…,
Nie spinaj się też, gdy grupa wybierze kogoś innego na lidera. Jakie to tak na prawdę ma znaczenie. W życiu ważniejsze są relacje i osiągnięcia całej grupy, niż Twoje EGO. Odpuszczanie w tym, konkretnym przypadku da Ci więcej spokoju, a już na pewno przysporzy Ci więcej przyjaciół niż walka.
3. Naucz się konstruktywnie krytykować
Nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem. Może też się tak zdarzyć, że któryś z członków Waszej grupy zbyt lekko potraktuje swoje zadanie lub co gorsza w ogóle go nie wykona. Raz czy dwa może się zdarzyć jakaś losowa sytuacja, ale wielokrotne powoływanie się na zły los będzie dowodem na olewanie i brak szacunku. W takim przypadku nie może być mowy o pobłażaniu. Nie należy jednak również ulegać emocjom. W takiej sytuacji warto skorzystać z narzędzi do konstruktywnej krytyki. Pozwolą Ci one z jednej strony wyrazić swoje niezadowolenie (albo niezadowolenie całej Waszej grupy) z zaistniałej sytuacji, a z drugiej zachować godność osobie, która zawiniła.
Jeżeli chcesz się nauczyć jednego z takich narzędzi to odsyłam Cię do mojego artykułu Metoda kanapki, czyli jak prawidłowo udzielać konstruktywnej krytyki? Krok po kroku nauczę Cię, jak z niego korzystać. Zamieściłem tam nawet kilka przykładów z życia.
4. Rzucaj wyzwania
Niezależnie czy zostaniesz liderem Waszej grupy czy nie, możesz od czasu do czasu rzucać wyzwania członkom swojego zespołu. Nic tak nie integruje i wyzwala zapału do pracy, jak wspólny cel. Celowo wyróżniłem ten podpunkt od innych sposobów na motywowanie, ponieważ daje on wyjątkowe rezultaty. Możesz tutaj zagrać techniką tzw. „wspólnego wroga”, która polega na wykorzystaniu silnej determinacji całej grupy w pokonaniu przeciwnika. Przeciwnikiem tym może być zarówno osoba, grupa osób (w tym przypadku inna grupa lub inne grupy), a nawet sam prowadzący. Oczywiście to tylko pozorny wróg, ale zastosowanie tej techniki, może wykrzesać z członków Twojej grupy dodatkowe pokłady zapału do pracy.
Technika te przydaje się szczególnie wtedy, kiedy motywacja i morale w grupie jest niskie. Spróbuj ją zastosować, a sam zobaczysz, jakie niesamowite rezultaty można uzyskać. Ale co może być celem takiej trochę udawanej walki. Podam Ci kilka zdań/przykładów:
- Pokażmy … (imię osoby) i jej grupie, że jesteśmy lepsi od nich, i że możemy dostać od nich lepszą ocenę. Przydało by się im chociaż raz utrzeć nosa.
- Słuchajcie, ten … (prowadzący), zawsze mówi, że jesteśmy najsłabsi, najgorsi itp. Nie chcielibyście mu pokazać, że my też potrafimy zrobić coś fajnego, jak tylko chcemy?
- Pamiętacie jaki zaje… projekt zrobiliśmy rok temu. Podobał się i wykładowcy, i wszystkim naszym kumplom. Co Wy na to, żeby w tym roku zrobić jeszcze lepszy. Teraz to im szczęki opadną.
5. Spraw, żeby wszyscy członkowie czuli się dobrze
Jakiś czas temu, na Zarządzaniu Projektem pracowałem w trzyosobowej grupie. Był to bodajże drugi rok studiów i już wiedzieliśmy mniej więcej z kim warto należeć do grupy, a kogo unikać. Byłem liderem tej grupy, ale nie wiedziałem, że moje działania sprawiają jednej osobie dużo przykrości. Raczej się nie kłóciliśmy i mieliśmy jasny podział pracy. Wydawać by się mogło super grupa, ale nie do końca.
Byłem wtedy jeszcze na etapie „ja wiem najlepiej, co i jak” … . I chociaż każdy był za coś odpowiedzialny, to i tak wszystko musiałem sprawdzać. A jak mi się nie podobało to poprawiałem. Często było to tylko szyk zdania, ale osoba, która to wcześniej przygotowała czuła się przez to gorzej. I chociaż mi tego nie mówiła, to było to dla niej podważanie kompetencji i traciła przez to motywację do pracy. Uważała, że skoro sam wiem wszystko najlepiej to równie dobrze sam mogę przygotowywać to, co było jej częścią pracy. I wiesz, co? Ona miała rację. Z drugiej strony tylko traciłem czas, bo w tym dążeniu to nieistniejącej perfekcji nie było większego sensu.
Podsumowanie
Praca w grupie wymaga odpowiedniego podejścia. Dbając o dobrą atmosferze w grupie przyczynisz się do wzmocnienia jej potencjału i efektywności. Pozwolą Ci to osiągnąć również wzajemne wsparcie, motywowanie się do pracy, a jak trzeba to również krytyka. Wszystkie narzędzia i techniki, których możesz używać do zwiększania wydajności pracy swojej grupy bazują na dbaniu o komfort wszystkich jej uczestników. Komfort ten jest związany głównie z wzajemnym szacunkiem, otwartością na własne potrzeby i kontrolowaniu emocji w sytuacjach kryzysowych. To także możliwość poczucia zaufania i wsparcia w razie pomocy oraz chęć poczucia, że jest się częścią czegoś większego. Pamiętaj o tym, kiedy będziesz pracować w grupie, a na pewno będzie Wam wszystkim dużo łatwiej.
Wyślij ten artykuł osobie, z którą pracujesz lub zamierzasz pracować w grupie. Na pewno Ci podziękuje. 😉
Bibliografia:
- Badania, obserwacje i życiowe doświadczenia autora oraz jego znajomych i przyjaciół. 🙂
Grzegorz Kobuszewski
Cześć, jestem Grzegorz. Chętnie pomogę Ci efektywnie rozwijać kompetencje zawodowe i interpersonalne. Pokażę Ci, jak łatwiej radzić sobie na studiach, w pracy i życiu osobistym.
Więcej o mnie...