Najlepsze narzędzie do efektywnego realizowania Twoich postanowień.

Najlepsze narzędzie do efektywnego realizowania Twoich postanowień.

W ostatnim artykule pisałem o sposobach motywowania się przy realizowaniu własnych celów. Sposobów tych jest całkiem sporo i może być to trochę skomplikowane, żeby opanować je wszystkie jednocześnie. Czy istnieje jednak jakieś narzędzie, które mógłbyś/mogłabyś wprowadzić od zaraz? Takie, dzięki któremu, praktycznie od ręki, będziesz mógł/mogła obserwować swoje postępy przy realizowaniu swoich postanowień?

Oczywiście, że istnieje i zaraz Ci o nim więcej opowiem. Narzędzie to jest praktycznym wykorzystaniem wiedzy z setek badań naukowych, które potwierdzają jego skuteczność. Ponadto wykorzystuje wcześniej wspomniane już sposoby motywowania się do realizacji celów. Jest dopełnieniem wiedzy, którą przedstawiałem w poprzednich artykułach. Jeżeli nie zdążyłeś/zdążyłaś ich przeczytać to serdecznie zachęcam Cię do tego, żebyś lepiej przyswoił/przyswoiła treść tego wpisu. Linki do nich znajdziesz poniżej:

 Jak skutecznie realizować swoje noworoczne postanowienia w 2019 roku?

5 prostych sposobów: Jak motywować się do działania przy realizacji swoich celów?

Narzędzie to składa się z trzech prostych kroków i możesz je wdrożyć od razu po przeczytaniu tego artykułu.

Krok 1

Wybór najważniejszego postanowienia/najważniejszych postanowień

W poprzednich artykułach pisałem o wyborze jednego najważniejszego postanowienia i skupianiu na nim całej Twojej uwagi. I tutaj małe sprostowanie. Używałem wtedy zamiennie słów postanowienia oraz cele, ponieważ nie miało to większego znaczenia. Od tej chwili cele będziemy traktować jako zaplanowane zadania do zrobienia w dłuższym horyzoncie czasowym, a postanowienia w krótszym.

Masz też pewnie świadomość, że niektóre Twoje cele będą się składać z mniejszych – tzw. celów szczegółowych czy też celów częściowych. A do realizacji tych z kolei będzie trzeba wykonać jakieś zadania z pewną częstotliwością. I tutaj właśnie pojawiają się nasze, wcześniej opisywane, postanowienia.

Przykład:

Cel główny: Przeczytam 6 książek do końca 2019 roku.

Cel szczegółowy: Przeczytam jedną książkę w ciągu 2 miesięcy.

1 Postanowienie: Codziennie będę czytać wybraną książkę przez 30 minut (od poniedziałku do piątku).

2 Postanowienie: Codziennie, od niedzieli do czwartku, będę kłaść się do łóżka o godzinie 22:30.

3 Postanowienie: Ograniczę korzystanie z mediów społecznościowych do 1,5 godziny dziennie.

Tym sposobem, postanowienie będzie dotyczyło np. zadań, które masz do zrobienia w najbliższym tygodniu (krótki horyzont czasowy). Zrealizowanie celu szczegółowego będzie w tym przypadku wymagało wprowadzenia trzech postanowień.

Krok 2

Monitoring postępów swojego postanowienia/swoich postanowień

Wspominałem już o tym w poprzednim wpisie, jednak pozwól, że nieco rozwinę ten temat. Jednym z największych badań jakie przeprowadzono w celu znalezienia czynnika zwiększającego skuteczność realizowanych postanowień była metaanaliza w Centre for Outcomes Research and Effectiveness na University College London w Wielkiej Brytanii. Zespół S. Michie przeanalizował aż 122 badania, w których uczestniczyło prawie 45 tysięcy osób. Szczegóły znajdziesz w bibliografii, jednak najważniejszym wnioskiem badaczy było to, że najskuteczniejszym czynnikiem jest śledzenie postępów. Monitoring własnych zachowań polega na zaznaczaniu czy danego dnia wykonałeś/wykonałaś swoje postanowienie czy też nie? Można to robić na papierze lub on-line, w kalendarzu, tabelce na kartce papieru, Excelu czy też innym narzędziu. Najważniejsze, żeby było ono dla Ciebie wygodne i zawsze pod ręką, tak, żebyś miał/miała możliwość do codziennej kontroli swoich postępów.

Paradoks prostoty

Z pozoru błahe rozwiązanie, a przynosi nadspodziewane rezultaty. Jeśli z jakiegoś powodu nie wiesz, dlaczego nie mogłeś/mogłaś do tej pory wytrwać w swoich postanowieniach to znasz już odpowiedź. Potraktuj to narzędzie, jako sposób na ćwiczenie swojej samodyscypliny, która jest znacznie silniejszą umiejętnością niż motywacja. Tylko sygnalizuję temat, jednak wrócimy jeszcze do tego tematu, gdyż wymaga on nieco więcej miejsca.

Tak czy inaczej monitorowanie postępów polega na stawianiu sobie każdego dnia przy danym postanowieniu specjalnego znaku. Dzięki temu w łatwy sposób będziesz mógł/mogła kontrolować swoje postępy. Nic mniej i nic więcej niż to, co możesz zobaczyć na poniższym rysunku.

monitorowanie postępów, monitorowanie postanowień, narzędzie do realizowania postanowień, efektywnyrozwoj.pl

Krok 3

Przygotuj się i zacznij od zaraz

Zacznij od przygotowania dla siebie odpowiedniego narzędzia do monitorowania swoich postępów. Może być ono zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej. Pamiętaj, żeby było ono w miarę możliwości wygodne dla Ciebie, i żebyś mógł/mogła do niego bez problemu codziennie zaglądać.
 
Może wyglądać ono tak jak to, które przedstawiłem na powyższym rysunku, i które jest wykonane w arkuszu kalkulacyjnym. Są tam różne przykładowe postanowienia i możliwość zaznaczania ich realizacji w poszczególnych dniach tygodnia. “Zielony ptaszek” dotyczy zrealizowanego postanowienia, czerwony krzyżyk niezrealizowanego, a pozioma kreska, że postanowienie nie musiało być zrealizowane danego dnia. To kiedy masz wykonać określone czynności (postanowienia) zależy tylko i wyłącznie od Ciebie. Najlepiej jest je monitorować w cyklach tygodniowych, dlatego w arkuszu jest komórka, która umożliwia wpisanie tygodnia roku. Będzie to też wygodniejsze, gdy będziesz to robił/robiła na wydrukowanych kartkach.
 

Różne funkcjonalności

Jak widzisz, część z postanowień jest już uzupełniona w ramach upływającego czasu. Co więcej możesz sobie zaznaczyć z góry miejsca (dni), dla których dane postanowienie nie będzie obowiązywało. Pamiętaj jednak, że bardzo ważnym elementem jest to, żeby codziennie zaglądać do tego narzędzia. Dotyczy to także sytuacji, w której w danym dniu będziesz zwolniony/zwolniona z wykonania swojego postanowienia czy swoich postanowień.
 
Dodatkowe funkcjonalności:
  • miejsce na uwagi, refleksje czy wnioski, które możesz pisać w ramach wykonywania swoich postanowień,
  • zakładka do druku, z możliwością wydrukowania karty do monitorowania swoich tygodniowych postanowień,
  • zakładka z celami, w której możesz wpisać sobie wszystkie cele główne/szczegółowe czy nawet opisy zadań, które chciałbyś/chciałabyś zrealizować w najbliższym czasie, tylko w nieco dłuższym horyzoncie czasowym, żeby Ci nigdzie nie uciekły,
  • możliwość śledzenia postępu realizacji celu głównego na specjalnym pasku postępu (rysunek poniżej).
monitorowanie postępów, monitorowanie postanowień, narzędzie do realizowania postanowień, efektywnyrozwoj.pl

Oczywiście podzielę się z Tobą plikami, o którym tutaj mowa 🙂

Dostaniesz ode mnie plik arkusza kalkulacyjnego, o którym pisałem – Monitorowanie Postępów Postanowień oraz plik PDF. Plik PDF jest dla osób, które wolą wypełniać tego typu rzeczy na papierze. Tym razem nie będę Cię prosił o zostawienie adresu e-mail, żeby Ci coś wysłać. Wierzę, że zostawisz go sam/sama w zakładce kontakt, gdy uznasz, że dostajesz ode mnie dodatkową i cenną dla Ciebie wartość. 😉

A teraz śmiało! Możesz pobrać pliki 😉

Co teraz?

Ok, masz już plik, który możesz sobie dowolnie zmodyfikować, według własnych potrzeb. Ustal teraz 2-3 postanowienia, najlepiej takie, które będą pomocne przy realizowaniu Twojego celu głównego. Zaplanuj też sobie godzinę, o której codziennie będziesz monitorować postępy w wykonywaniu swoich postanowień. Osobiście robię to na koniec dnia, kilka kwadransów przed snem i rekomenduję Ci to rozwiązanie 😉
 
Tylko nie przesadzaj na początku z liczbą postanowień. Zacznij od 2-3 na początek, a jak Ci będzie dobrze szło to dołożysz sobie kolejne. Co to znaczy, że będzie Ci dobrze szło, to już musisz sam/sama sobie ustalić. Na przykład, gdy przez kolejne 30 dni będziesz realizować wszystkie swoje postanowienia (same zielone ptaszki, bez czerwonych krzyżyków). Oczywiście mogą się pojawić poziome kreski, gdy danego dnia postanowienie nie będzie Cię obowiązywało. 🙂
 

Nie czekaj, zacznij już dziś

Pisałem Ci już o tym wcześniej, jednak jeszcze raz Ci to napiszę. Pomimo niezwykłej prostoty tego narzędzia, efekty są niesamowite, a co więcej potwierdzają je liczne badania naukowe. Zacznij korzystać z tego narzędzia jeszcze dzisiaj, a sam/sama przekonasz się, jak po pierwszych kilku dniach to działa. Powodzenia!

PS. Wyślij ten artykuł dosłownie do 2-3 swoich znajomych, którym może się przydać. Pomoże mi to dotrzeć z moimi treściami do większej liczby osób, które tego potrzebują. Za co z góry serdecznie Ci dziękuję. 😉

Bibliografia:

1. S. R. Covey, 7 nawyków skutecznego działania, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007.

2. B. Tracy, Maksimum osiągnięć, MUZA S.A., Warszawa 2012.

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19916637, dostęp 28.01.2019.

Ten post ma 2 komentarzy

  1. W kontekście postanowień wskazałbym na takie narzędzie jak: “Toggl” i pokrewne. Bo chociaż własne narzędzie może być bardziej spersonalizowane, to te już dostępne aplikacje mobilne są prostsze i szybsze w obsłudze. W konsekwencji zachowany zostaje balans między czasem na realną pracę, a czasem na jej monitorowanie.

    Szczególnie, że narzędzia takie jak Toggl, czy Slack są czasem używane w firmach (choć to zależy od branży) i ich znajomość jeszcze przed rozpoczęciem pracy w danym miejscu jest atutem oraz ułatwia wdrożenie.

    1. Kuba, bardzo dziękuję Ci za to co napisałeś. Cieszę się, że znasz te narzędzia i jak mniemam pewnie stosujesz któreś z nich. Oczywiście zgadzam się, że usprawniają one pracę i są niezwykle wygodne.

      A odnosząc się do mojej propozycji i arkuszy, które często przygotowuję dla Was – robię to zdając sobie sprawę, że jesteśmy na różnych poziomach zaawansowania i mamy różne preferencje. Oczywiście dla niektórych arkusz Excela będzie nieco przestarzałą formą np. przy realizowaniu własnych postanowień, jednak dla osób, które tego nigdy nie robiły, może się okazać niezwykle przydatny i wystarczający. 😉

Dodaj komentarz

Close Menu