Zaznacz stronę

Najlepsze narzędzie do efektywnego realizowania Twoich postanowień.

30 Sty 2019 | Home 3, Motywacja, Wszystkie, Zarządzanie

mężczyzna, pije kawę, monitorowanie postępów, monitorowanie postanowień, narzędzie, realizowanie postanowień, Najlepsze narzędzie do efektywnego realizowania Twoich postanowień
  • Facebook
  • LinkedIn

W ostatnim artykule pisałem o sposobach motywowania się przy realizowaniu własnych celów. Sposobów tych jest całkiem sporo i może być to trochę skomplikowane, żeby opanować je wszystkie jednocześnie. Czy istnieje jednak jakieś narzędzie, które mógłbyś wprowadzić od zaraz? Takie, dzięki któremu, praktycznie od ręki, będziesz mógł obserwować swoje postępy przy realizowaniu swoich postanowień?

 

Oczywiście, że istnieje i zaraz Ci o nim opowiem. Narzędzie to jest praktycznym wykorzystaniem wiedzy z setek badań naukowych, które potwierdzają jego skuteczność. Ponadto wykorzystuje wcześniej wspomniane już sposoby motywowania się do realizacji celów. Jest dopełnieniem wiedzy, którą przedstawiałem w poprzednich artykułach. Jeżeli nie zdążyłeś ich przeczytać to serdecznie zachęcam Cię do przeczytania:

Narzędzie to składa się z trzech prostych kroków i możesz je wdrożyć od razu po przeczytaniu tego artykułu.

 

Doskonałe narzędzie do realizowania celów:

Krok 1

Wybór najważniejszego postanowienia

W poprzednich artykułach pisałem o wyborze jednego najważniejszego postanowienia i skupianiu na nim całej Twojej uwagi. I tutaj małe sprostowanie. Używałem wtedy zamiennie słów postanowienia oraz cele, ponieważ nie miało to większego znaczenia. Od tej chwili cele będziemy traktować jako zaplanowane zadania do zrobienia w dłuższym horyzoncie czasowym, a postanowienia w krótszym.

Masz też pewnie świadomość, że niektóre Twoje cele będą się składać z mniejszych – tzw. celów szczegółowych czy też celów częściowych. A do realizacji tych z kolei będzie trzeba wykonać jakieś zadania z pewną częstotliwością. I tutaj właśnie pojawiają się nasze, wcześniej opisywane, postanowienia.

Przykład:

  • Cel główny: Przeczytam 6 książek do końca 2019 roku.
  • Cel szczegółowy: Przeczytam jedną książkę w ciągu 2 miesięcy.
  • 1 Postanowienie: Codziennie będę czytać wybraną książkę przez 30 minut (od pon. do pt.).
  • 2 Postanowienie: Codziennie, od niedzieli do czwartku, będę kłaść się do łóżka o godzinie 22:30.
  • 3 Postanowienie: Ograniczę korzystanie z mediów społecznościowych do 1,5 godziny dziennie.

Tym sposobem, postanowienie będzie dotyczyło np. zadań, które masz do zrobienia w najbliższym tygodniu (krótki horyzont czasowy). Zrealizowanie celu szczegółowego będzie w tym przypadku wymagało wprowadzenia trzech postanowień.

Krok 2

Monitoring postępów postanowień

Wspominałem już o tym w poprzednim wpisie, jednak pozwól, że nieco rozwinę ten temat. Jednym z największych badań jakie przeprowadzono w celu znalezienia czynnika zwiększającego skuteczność realizowanych postanowień była metaanaliza w Centre for Outcomes Research and Effectiveness na University College London w Wielkiej Brytanii. Zespół S. Michie przeanalizował aż 122 badania, w których uczestniczyło prawie 45 tysięcy osób. Szczegóły znajdziesz w bibliografii, jednak najważniejszym wnioskiem badaczy było to, że najskuteczniejszym czynnikiem jest śledzenie postępów. Monitoring własnych zachowań polega na zaznaczaniu czy danego dnia wykonałeś swoje postanowienie czy też nie? Można to robić na papierze lub on-line, w kalendarzu, tabelce na kartce papieru, Excelu czy też innym narzędziu. Najważniejsze, żeby było ono dla Ciebie wygodne i zawsze pod ręką, tak, żebyś miał możliwość do codziennej kontroli swoich postępów.

Paradoks prostoty

Z pozoru błahe rozwiązanie, a przynosi nadspodziewane rezultaty. Jeśli z jakiegoś powodu nie wiesz, dlaczego nie mogłeś do tej pory wytrwać w swoich postanowieniach to znasz już odpowiedź. Potraktuj to narzędzie, jako sposób na ćwiczenie swojej samodyscypliny, która jest znacznie silniejszą umiejętnością niż motywacja. Tylko sygnalizuję temat, jednak wrócimy jeszcze do tego tematu, gdyż wymaga on nieco więcej miejsca.

Tak czy inaczej monitorowanie postępów polega na stawianiu sobie każdego dnia przy danym postanowieniu specjalnego znaku. Dzięki temu w łatwy sposób będziesz mógł kontrolować swoje postępy. Nic mniej i nic więcej niż to, co możesz zobaczyć na poniższym rysunku.

excel, proste narzędzie, prosty sposób do sprawdzania postanowień kontroli celów
  • Facebook
  • LinkedIn

Krok 3

Przygotuj się i zacznij od zaraz

Zacznij od przygotowania dla siebie odpowiedniego narzędzia do monitorowania swoich postępów. Może być ono zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej. Pamiętaj, żeby było ono w miarę możliwości wygodne dla Ciebie, i żebyś mógł do niego bez problemu codziennie zaglądać.

Może wyglądać ono tak jak to, które przedstawiłem na powyższym rysunku, i które jest wykonane w arkuszu kalkulacyjnym. Są tam różne przykładowe postanowienia i możliwość zaznaczania ich realizacji w poszczególnych dniach tygodnia. “Zielony ptaszek” dotyczy zrealizowanego postanowienia, czerwony krzyżyk niezrealizowanego, a pozioma kreska, że postanowienie nie musiało być zrealizowane danego dnia. To kiedy masz wykonać określone czynności (postanowienia) zależy tylko i wyłącznie od Ciebie. Najlepiej jest je monitorować w cyklach tygodniowych, dlatego w arkuszu jest komórka, która umożliwia wpisanie tygodnia roku. Będzie to też wygodniejsze, gdy będziesz to robił na wydrukowanych kartkach.

Różne funkcjonalności

Jak widzisz, część z postanowień jest już uzupełniona w ramach upływającego czasu. Co więcej możesz sobie zaznaczyć z góry miejsca (dni), dla których dane postanowienie nie będzie obowiązywało. Pamiętaj jednak, że bardzo ważnym elementem jest to, żeby codziennie zaglądać do tego narzędzia. Dotyczy to także sytuacji, w której w danym dniu będziesz zwolniony z wykonania swojego postanowienia czy swoich postanowień.

Dodatkowe funkcjonalności:

  • miejsce na uwagi, refleksje czy wnioski, które możesz pisać w ramach wykonywania swoich postanowień,
  • zakładka do druku, z możliwością wydrukowania karty do monitorowania swoich tygodniowych postanowień,
  • zakładka z celami, w której możesz wpisać sobie wszystkie cele główne/szczegółowe czy opisy zadań,
  • możliwość śledzenia postępu realizacji celu głównego na specjalnym pasku postępu.

narzędzie, prostota, kontrola postanowień, najlepsze
  • Facebook
  • LinkedIn

Oczywiście podzielę się z Tobą plikami, o którym tutaj mowa 🙂

Dostaniesz ode mnie plik arkusza kalkulacyjnego, o którym pisałem – Monitorowanie Postępów Postanowień oraz PDF, dla osób, które wolą wypełniać tego typu rzeczy na papierze.

A teraz śmiało! Możesz pobrać pliki.

Arkusz Kalkulacyjny: Monitorowanie Postępów Postanowień.xlsx

PDF: Monitorowanie Postępów Postanowień.pdf

Co teraz?

Ok, masz już plik, który możesz sobie dowolnie zmodyfikować, według własnych potrzeb. Ustal teraz 2-3 postanowienia, najlepiej takie, które będą pomocne przy realizowaniu Twojego celu głównego. Zaplanuj też sobie godzinę, o której codziennie będziesz monitorować postępy w wykonywaniu swoich postanowień. Osobiście robię to na koniec dnia, kilka kwadransów przed snem i rekomenduję Ci to rozwiązanie. 😉

Tylko nie przesadzaj na początku z liczbą postanowień. Zacznij od 2-3 na początek, a jak Ci będzie dobrze szło to dołożysz sobie kolejne. Co to znaczy, że będzie Ci dobrze szło, to już musisz sam sobie ustalić. Na przykład, gdy przez kolejne 30 dni będziesz realizować wszystkie swoje postanowienia (same zielone ptaszki, bez czerwonych krzyżyków). Oczywiście mogą się pojawić poziome kreski, gdy danego dnia postanowienie nie będzie Cię obowiązywało.

Nie czekaj, zacznij już dziś

Pisałem Ci już o tym wcześniej, jednak jeszcze raz Ci to napiszę. Pomimo niezwykłej prostoty tego narzędzia, efekty są niesamowite, a co więcej potwierdzają je liczne badania naukowe. Zacznij korzystać z tego narzędzia jeszcze dzisiaj, a sam się przekonasz, jak po pierwszych kilku dniach to działa. Powodzenia!

PS. Wyślij ten artykuł do 2-3 swoich znajomych, którym może się przydać lub podziel się nim na swoich Social Media. Pomoże mi to dotrzeć do większej liczby osób, które tego potrzebują. Z góry serdecznie Ci dziękuję.


Bibliografia:

1. S. R. Covey, 7 nawyków skutecznego działania, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007.
2. B. Tracy, Maksimum osiągnięć, MUZA S.A., Warszawa 2012.
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19916637, dostęp 28.01.2019.

Grzegorz Kobuszewski
  • Facebook
  • LinkedIn

Grzegorz Kobuszewski

Cześć! Jestem Grzegorz. Prowadzę szkolenia, warsztaty i konsultacje indywidualne, które pomagają młodym ludziom w całej Polsce. Pokażę Ci, jak łatwiej radzić sobie na studiach oraz w pracy zawodowej. Podpowiem Ci również, jak zbudować super relacje z innymi tak, żeby bardziej Cię polubili.
Więcej o mnie...